Project Description

8. Το μονοπάτι της Απλότητας

Αμπελιώνα - Μαρίνα - Σκληρού

Αυτή η όμορφη διαδρομή συνδέει τρία χωριουδάκια της περιοχής. Είναι η διαδρομή που θα βιώσεις την απλότητα της φύσης και των ανθρώπων, που θα ξαποστάσεις είτε κάτω από ένα δέντρο για ένα κολατσιό είτε σε ένα καφενεδάκι για ένα τσίπουρο και ένα μεζέ. Γιατί η ομορφιά και η απόλαυση της ζωής κρύβεται στα απλά πράγματα.

Χαρακτηριστικά

12.0 km 5h 10‘ 3/5

Download GPX

Σημείο Έναρξης: Αμπελιώνα

Σημείο Κατάληξης: Σκληρού

Διασχίζει: Καστανόδασος, Μαρίνα, Σκληρού

Διασταύρωση με:  1. To Μονοπάτι της Θεραπείας, 7. Το μονοπάτι της ΧαράςΤο μονοπάτι της Αθωότητας

Περιγραφή μονοπατιού

Η διαδρομή ξεκινάει από το «Μαγαζάκι του Σπύρου», στην Αμπελιώνα. Στην αρχή της συμπίπτει με τη διαδρομή 1 (Αμπελιώνα-Σκληρού-Ναός Επικούριου Απόλλωνα). Αλλά λίγο πριν από την πηγή Λυκογιάννη στρέφει αριστερά και ακολουθεί ένα έντονα ανηφορικό μονοπάτι, μέσα σε πυκνό δάσος καστανιάς, μέχρι την περιοχή Γρανίτσα. Συνεχίζει μέσα σε πυκνό δάσος καστανιάς, βελανιδιάς και πουρναριού, ελαφρώς ανηφορικό, μέχρι τη θέση Μεγαλάκωμα. Στη θέση Κυριάκη τ’ Αλώνι διασταυρώνεται με τη διαδρομή 7 (Πέτρα-Σταυρούλι) και προχωρεί μέσα από τον σύγχρονο αγροτικό χωματόδρομο, ο οποίος ακολουθεί τη διαδρομή του παλιού μονοπατιού, μέχρι τη θέση Άμμες.

Οι Άμμες είναι ένα μικρό οροπέδιο με πεζούλια, αλώνια και παλιά καλύβια. Εκεί η διαδρομή εγκαταλείπει τον χωματόδρομο και ακολουθεί ένα κατηφορικό μονοπάτι, το οποίο οδηγεί στην περιοχή Πλάτανος. Συνεχίζει στην κατηφοριά με απεριόριστη θέα, στην περιοχή Άβορος συναντά και πάλι έναν σύγχρονο αγροτικό χωματόδρομο. Τον ακολουθεί για λίγο και αφού περάσει τη ρεματιά φτάνει στη Μαρίνα. Η Μαρίνα είναι από τα παλαιότερα χωριά της περιοχής και είναι το πρώτο που αναφέρεται στις απογραφές των Ενετών.

Από τη Μαρίνα, ένα έντονα ανηφορικό μονοπάτι, με θέα προς την αρχαία Είρα και το όρος Τετράζι, ανηφορίζει μέχρι το διάσελο του υπερκείμενο ορεινού όγκου. Από εκεί, με ήπια κατηφορική κλίση, περνάει από ένα σημείο όπου διακρίνονται τα ερείπια παλιού νερόμυλου, για να καταλήξει σε ένα χωματόδρομο που οδηγεί στον οικισμό του Σκληρού.

Μέρη που θα δείτε

Καστανοδάσος

Το καστανοδάσος της Αμπελιώνας είναι από τα μεγαλύτερα και παλαιότερα δάση καστανιάς της Πελοποννήσου. Ο πεζοπόρος βαδίζει κάτω από αιωνόβιες καστανιές, με κορμούς σκαμμένους από τα χρόνια. Οι αρχαιότερες από αυτές, ηλικίας προφανώς πολλών αιώνων, προξενούν δέος με τους τεράστιους κορμούς τους και με την επίμονη ζωτικότητά τους. Το καστανοδάσος, σημαντικό στοιχείο βιοπορισμού των κατοίκων του χωριού, είναι και ένας σημαντικός βιότοπος με πολλά σπάνια είδη φυτών. Αλλού περισσότερο και αλλού λιγότερο πυκνό, προκαλεί τον επισκέπτη να εγκαταλείψει το μονοπάτι για να το εξερευνήσει. Μην το επιχειρήσετε, αν δεν έχετε στην παρέα σας κάποιον ντόπιο που να ξέρει τα κατατόπια. Μετά την περιοχή της καστανιάς, το μονοπάτι περνάει στην περιοχή της δρυός. Οι αιωνόβιες δρύες, τα αλώνια, τα παλιά χωράφια με τις ξερολιθιές, το θαυμάσιο φως και οι μακρινοί ήχοι κουδουνιών από κάποιο κοπάδι αιγοπροβάτων προσδίδουν στον τόπο την ήρεμη εκείνη τραχύτητα που χαρακτηρίζει το λεγόμενο αρκαδικό τοπίο. Το μέρος ασκεί στον επισκέπτη μια ακαταμάχητη γοητεία – ό,τι πιο κοντινό στη ρομαντική ουτοπία της Ευδαίμονος Αρκαδίας.

Μαρίνα

Μικρός οικισμός με ελάχιστους κατοίκους. Ο μύθος λέει πως τα παλιά χρόνια όλη η κοιλάδα της Νέδας ήταν λίμνη. Στη λίμνη αυτή, κάτω από το χωριό Μαρίνα, υπήρχε μια προβλήτα (μαρίνα), στην οποία οφείλει το όνομά του το χωριό. Κάποια στιγμή η γη που συγκρατούσε τη λίμνη κατακρυμνίστηκε (στο σημείο “Στόμιο”) και η λίμνη μετατράπηκε στο σημερνό Ποταμό Νέδα, με εκβολές στον Κυπαρισσιακό κόλπο.

Σκληρού

Ένα γραφικό χωριό, με όμορφα λιθόστρωτα σοκάκια. Είναι πατρίδα του οπλαρχηγού Νίκου Μποζινάκη, ήρωα της επανάστασης του 1821, του οποίου το μπρούτζινο άγαλμα βλέπουμε σε κεντρικό σημείο του χωριού, απέναντι από την εκκλησία του Αγίου Γεωργίου.